Maak ik mij terecht zorgen?

Horen geheugenproblemen of het veranderde gedrag van uw naaste bij het ouder worden, of is er meer aan de hand? Wanneer is er reden tot zorg? Onderstaande symptomen van dementie helpen u om beginnende dementie te herkennen.

De symptomen van dementie kunnen zijn: vergeetachtigheid; dingen lukken minder goed; verdwalen in tijd en plaats; taalproblemen; spullen kwijtraken; verminderend beoordelingsvermogen; veranderingen in gedrag en karakter; onrust en visuele problemen.

Herkent u één of meer symptomen en is dit gedrag anders dan een aantal jaren geleden? Geef aandacht aan uw ‘Niet Pluis-gevoel’ en neem contact met ons op. In een gesprek wordt u op weg geholpen naar zekerheid. Is de juiste persoon voor u niet aanwezig, dan wordt u altijd teruggebeld.

De diagnose ‘dementie’ is gesteld! Hoe nu verder?

Als uw naaste de diagnose ‘dementie’ krijgt, komt er veel op u af. Niet alleen emotioneel, maar ook alle zaken die u moet regelen. Daar kunt u zich op voorbereiden. Vlak na de diagnose hebben mensen vaak veel vragen. Wat betekent dementie? Wat gaat er veranderen? Welke ondersteuning en hulp is er?

Regel een casemanager dementie! Mensen met dementie hebben recht op casemanagement dementie. Een casemanager biedt ondersteuning aan mensen met dementie en aan mantelzorgers. De casemanager helpt bij regelzaken en weet welke zorg en hulp er in de buurt te krijgen is voor mensen met dementie.

Voor meer informatie, neem contact op met ons op. In een gesprek wordt u op weg geholpen naar zekerheid. Is de juiste persoon voor u niet aanwezig, dan wordt u altijd teruggebeld.

Naar een verpleeghuis

De kans is groot dat er een moment komt dat uw naaste niet meer thuis kan wonen. Bijvoorbeeld omdat zij/hij alleen woont of omdat de zorg voor de mantelzorger(s) te zwaar wordt. Het is verstandig om op tijd een plek te zoeken die past bij de wensen van uw naaste. Uw naaste kan beter wat langer op een wachtlijst staan, dan halsoverkop ergens geplaatst te moeten worden.

Voor meer informatie, neem contact met ons op. In een gesprek wordt u op weg geholpen naar zekerheid. Is de juiste persoon voor u niet aanwezig, dan wordt u altijd teruggebeld.